
Osoby zainteresowane budowaniem kultury jakości w szkołach wyższych, profesjonalizacją roli nauczyciela akademickiego oraz rozwojem kompetencji dydaktycznych pracowników uczelni serdecznie zapraszamy do udziału w V konferencji Ars Docendi – wsparcie potencjału dydaktycznego uczelni, która odbędzie się w dniach 25–26 września 2023 na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie. W tegorocznej edycji tego wydarzenia chcielibyśmy porozmawiać o wdrażaniu projektów z programu MEiN „Doskonałość Dydaktyczna Uczelni” oraz zastanowić się m.in. nad tym, czego o studentach i studentkach, i o nas samych nauczyło nas doświadczenie ostatnich trudnych lat. Przewidujemy prezentacje w trzech grupach tematycznych:
-
Doskonałość Dydaktyczna Uczelni:
Co planowaliśmy, a co zrobiliśmy w ramach tych projektów? Czego się przy tej okazji nauczyliśmy? Z jakimi wyzwaniami musieliśmy się zmierzyć? Gdzie jesteśmy w tej chwili, a gdzie zamierzamy dotrzeć? Jak projekty DDU wpływają na transformację dydaktyczną uczelni, które je podjęły? Zależy nam na rzetelnej odpowiedzi na te pytania, na usłyszeniu głosu uczelni różnego typu i różnej wielkości, na dalszym rozwoju i sieciowaniu oraz konsolidacji środowiska wspierającego rozwój kompetencji dydaktycznych kadry i budującego systemowo doskonałość dydaktyczną uczelni.
-
Dydaktyka akademicka w znaczeniu „nauczanie i uczenie się studentów i studentek”:
Zapraszamy do wymiany przykładów dobrych praktyk, w kontekście rozwoju kompetencji przyszłości, a także do rozmowy na temat cyfryzacji kształcenia i jej wyzwań – w edukacji zdalnej, a także w przygotowaniu osób studiujących do współpracy w wirtualnych zespołach (w tym Gospodarce 4.0), w stosowaniu AI w edukacji itd.
- Dobrostan psychiczny osób studiujących oraz ich nauczycielek i nauczycieli:
- Co wiemy o naszych studentkach i studentach? – Chodzi nam o funkcjonowanie młodych dorosłych nie tylko w kontekście edukacyjnym, ale i społecznym, osobistym, zdrowotnym oraz próbę odpowiedzi na pytanie: Jak sobie z tym możemy próbować radzić w procesie dydaktycznym? W jakim stopniu rozwiązaniem jest personalizacja/indywidualizacja pracy z osobami studiującymi? Jak i czy przygotowywać kadrę do interwencji w sytuacjach kryzysowych w środowisku akademickim?
- Czy osoby prowadzące zajęcia dydaktyczne muszą być współczesnymi herosami? Jak przeciwdziałać wypaleniu zawodowemu? Co z postawą „nadodpowiedzialności” kadry dydaktycznej?
Chętnie poznamy wyniki badań w zakresie dydaktyki akademickiej, zarządzania szkolnictwem wyższym, w tym szczególnie zasobami ludzkimi na uczelniach, a także badań na temat diagnostyki potrzeb, strategii, metod, organizacji oraz ewaluacji procesu rozwoju kompetencji dydaktycznych doktorantów i doktorantek oraz osób prowadzących zajęcia dydaktyczne. Zachęcamy również do dzielenia się przykładami dobrej praktyki ze wszystkich trzech powyżej wymienionych obszarów.
Formularz rejestracyjny wraz z informacją o możliwych formach uczestnictwa w naszych obradach, a także o terminach zgłoszeń znajdą Państwo w zakładce Rejestracja.